בואו לעקוב אחרינו

זהירות, מלכודת: הסכנות של שדרוג מטבח קבלן

שיתוף הפוסט

ליאור פרג'

צילומים: יצרן

זה קורה להרבה מאוד ישראלים הרוכשים דירה חדשה, בין אם במסגרת של מחיר למשתכן, פרויקט נדל"ן חדש או תמ"א 38. הם מקבלים במסגרת הרכישה מטבח קבלן, כי כיום זה הסטנדרט. אולם מהר מאוד הם מקבלים את תוכניות המטבח המיועד ומגלים, לאכזבתם, שהוא רחוק מלהיות איכותי ולהתאים לצרכים שלהם. הקבלן מציע להם את האפשרות לשדרג את המטבח דרך אותה חברת מטבחים, הצעה שנראית לעיתים קוסמת. בפועל זהו צעד שגוי ברוב המקרים, שעלול להגדיל את ההוצאות שלכם ולהביא להתפשרות בחלל העיקרי בבית בו אסור להתפשר.

ההנחה: מה שזול לקבלן עלול להיות יקר עבורכם

המלכודת שמציבים הקבלנים נראית פשוטה, אבל בפועל אחוז גבוה מאוד מרוכשי המטבחים פשוט לא מעניק לה מספיק תשומת לב. הקבלן מנסה לפתות את רוכשי הדירות הפוטנציאליים באמצעות הכנסת המטבח כחלק אינטגרלי מהרכישה, מכיוון שעסקה הכוללת מטבח "כלול במחיר" נראית מפתה יותר על הנייר. אולם המטבח שהוא רוכש הוא זול ואינו עומד בסטנדרטים הנדרשים. זה לא מקרי: אותו קבלן מראש מחפש אחר ההצעה הזולה ביותר מחברות המטבחים, אפילו מטבחים בסכום נמוך במיוחד של כ-3,000 ש"ח. והאיכות בהתאם.

בשלב השני של המלכודת, צריך לשאול מהם האינטרסים של חברת המטבחים ושל הקבלן. חברת המטבחים גובה מהקבלן מחיר נמוך פשוט מכיוון שהיא בונה על כך שהלקוחות שלו – הלא הם רוכשי הדירות – יבצעו שדרוג של המטבח אצלה. כדי להגדיל לכך את הסיכויים, המטבח יתוכנן מראש בצורה שתהיה לקויה ולא פרקטית בעליל: הנדסת אנוש שגויה במיוחד, בחירה בחומרים זולים ולא איכותיים, תכנון כמות מינימלית של מגירות (והרי ידוע שמגירות הן המשתנה המשמעותי ביותר במשוואת מחיר המטבח) והיעדר אפשרות לרוכשים לשנות או להוסיף אלמנטים במטבח הקיים. כל שינוי למעשה מוגדר כשדרוג, מביא לעסקה חדשה של מטבח ולמחיר גבוה יותר.

מטבח קבלן. סטנדרט נמוך במיוחד

מקבלים זיכוי. השאלה היכן ניתן לממש אותו

כאשר רוכשי הדירות מבינים שהמטבח המוצע רחוק מלהתאים להם, מציע להם הקבלן לרוב שתי אפשרויות. הראשונה היא לבטל את המטבח ולקבל זיכוי כספי נמוך מאוד, בו יוכלו להשתמש בכל חברה לבחירתם (לדוגמא זיכוי בסכום של כ-3,000 ₪).

לחלופין הם יכולים לבטל את המטבח ולקבל זיכוי גבוה יותר – נניח סביב 7,000 ₪ – לשימוש בחברת המטבחים העובדת עם הקבלן בלבד. הבעיה היא שבכך הלקוח נהפך ל"שבוי" ומחויב לבחור במטבחים של אותה חברה. מעבר להיעדר זכות הבחירה, ממש לא מובן מאליו שהזיכוי הזה יביא בסופו של דבר להנחה בהשוואה לאפשרות האחרת, והיא רכישת המטבח בחברה אחרת. מה גם שבאופציה השנייה, ההחלטה נעשית מתוך בחירה חופשית. הלקוח יכול להסתובב בין החברות השונות, לקבל הצעות מחיר, לבחור בסגנון המתאים לו וכן הלאה.

מצא את ההבדלים. מטבח יוקרתי של "מטבחי ארן"

ממה עוד כדאי להיזהר?

קבלנים רבים בישראל מנסים לנתב את רוכשי הדירות לכיוון הרצוי מבחינתם בדרכים נוספות, גם בהן עלולה להיות הטעיה מסוימת. כך הקבלנים למשל משכנעים את הלקוחות שלא לרכוש מטבחים בחברות אחרות, מכיוון שללא טופס 4 לא יהיה ניתן כביכול להכניס את המטבח לדירה. לדברי הקבלן מדובר בחיסרון, אולם נראה שזהו דווקא יתרון. המטבח הרי הוא ריהוט, ולכן מומלץ בכל מקרה להכניס אותו לדירה רק לאחר שמסיימים לבצע בה את כל העבודות שעלולות לפגוע במטבח וללכלך אותו ואת הרהיטים האחרים.

לדברי אנשי מטבחי ארן, מומלץ לתכנן את המטבח מוקדם ככל האפשר. הדבר יקל עליכם ועשוי להוזיל את העלויות באופן קיצוני. "היתרון בצורת ההתנהלות הזו הוא שחברת המטבחים אותה בחרתם תכין עבורכם תוכניות חשמל ומים בהתאם לצרכים שלכם, ולא כפי שהקבלן החליט עבורכם. לאחר שתקבלו טופס 4, וכחודשיים לפני שאתם מתכננים להיכנס לדירה החדשה, עליכם ליידע את חברת המטבחים כדי שתוכלו לתכנן ביחד את מועד האספקה של המטבח".

מומלץ לתכנן את המטבח מוקדם ככל האפשר. מטבחי ארן

אז מה עושים?

הצעד הראשון בדרך להימנעות מהמלכודת הוא המודעות לכך שהיא קיימת. ברמה המעשית יש צעדים נוספים שחשוב לבצע, אחד המרכזיים שבהם הוא בחינה של כמה שיותר אפשרויות דרך חברות המטבח. בחלק הארי של המקרים הצעד הנכון הוא ביטול המטבח וקבלת החזר בו תוכלו להשתמש באופן חופשי, אולי אפילו תוך ניהול משא ומתן לגבי גובה ההחזר. "אנו חיים בעולם של תחרות חופשית, ולא כל הטבה המוצעת על הנייר היא אכן משתלמת. מומלץ לכן ללכת לחברות מתחרות ולקבל הצעות מחיר", מדגישים במטבחי ארן. "אל תתפתו להבטחות ולהפחדות, ואל תסמכו בעיניים עצומות על הקבלן. זכרו שהאינטרס המרכזי שלכם ושל הקבלן אינו בהכרח חופף".

הערה חשובה לסיום: המרוץ לדירה הוא אחד המורכבים והחשובים בחיינו. אנחנו משקיעים בו אחוז משמעותי מהכספים שלנו, ולפעמים קשה לגייס תקציב  גם ל "מטבח מהחלומות". למרות זאת במטבחי ארן ממליצים לזכור בעת חלוקת עוגת התקציב שרצוי מאוד שלא להתפשר או לקחת סיכונים ביחס למטבח. "מטבח הוא הרהיט שתדירות ההחלפה שלו נמוכה יחסית, ומנגד תדירות השימוש והעומס המופעל עליו גבוהים בהשוואה לשאר חלקי הבית. לכן בבחירת מטבח כדאי לזכור שהאכזבה ממטבח שאינו איכותי ושאינו פונקציונלי תלווה אתכם זמן רב יותר מאשר השמחה המלווה ברכישה של מטבח זול".

"מומלץ לבקש החזר ולרכוש מטבח עצמאית". מטבחי ארן

הפרסום שלך יכול להיות כאן!

עוד כתבות

מילון מושגים מא׳ ועד ת׳
מתכננים לעצב מטבח חדש, שפת המטבח נשמעת לכם זרה ולא מוכרת, כמו בהרבהתחומים בחיים ישנם מושגים...
מינימליזם בלופט יוקרתי באתונה
רוני רבינו הלופט ממוקם ברובע מגורים יוקרתי, בחלקו הצפוני של המרכז ההיסטורי של אתונה ונקרא "קאזה...
הווילה המדהימה אותה עיצב המעצב האיטלקי מרטיני באגם מישגן
רוני רבינוהמבנה הארכיטקטוני של הבניין מכיל רמזים קולוניאליים וויקטוריאניים קלאסיים בו זמנית. זהו בית בהיר במיוחד שעומד...
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז בעיצוב אדריכלי Vudafieri-Saverino Partners ממילאנו, החלל החדש של La Maison...