בואו לעקוב אחרינו

כל מה שצריך לדעת על הקמת מטבח חוץ

שיתוף הפוסט

חלוקת העבודה הישראלית היא כזו: הבעל או הגבר שבחבורה מכין את המנגל בחצר הבית, מכין מערום של גחלים בתוכו ומתחיל לנפנף נמרצות מעל להבות אש קטנות עולות ויורדות. בשלב מסוים הוא מתחיל לנהום ולחלק הוראות: "שמן", "בצל", "שיפודים", "קערה לדברים המוכנים". התקשורת בינו לבין המטבח שבבית חוזרת אחורה לתקופת השליחים, והילדים רצים אנה ואנה להביא את הדברים אליו וממנו אל השולחן עליו טרחה האישה.

אבל לא רק במנגל עסקינן. בשנים האחרונות הפך נושא הכנת האוכל "בחוץ" לתחביב מסודר. בין אם מדובר בחובבים הנהנים לארח בני משפחה וחברים ובין אם מדובר בבשלנים מקצועיים הבונים להם ממלכה קטנה מחוץ למטבח הרגיל ומשלבים את אהבת הטיגון עם פריחת הגינה והאוויר הצח. התגובה בעולם המטבחים לא איחרה להגיע: מטבח מושלם בחוץ, עם מקרר, תנור, ארונות ומדפים, דבר שיאפשר לנו להגיע בקלות ובמהירות לכל הדרוש כאשר אנו מכינים את האוכל באוויר הפתוח.

 תפיסה תכנונית להקמת מטבח חוץ

"מטבחי החוץ", מתאימים, כהגדתם, לגינות וחצרות בתים צמודי קרקע. הם דורשים מקום קבוע פחות או יותר, מרווח מחייה לעובד וסביבה נוחה לסועדים בחוץ. וזו הרי תכליתם, להיטיב ולהנעים לנו את העבודה והשהייה מחוץ למבנה הסגור של המטבח הביתי.

ישנם מספר הבדלים עקרוניים בין מטבח הפנים לבין מטבח החוץ. המטבח הביתי מיועד למשמש מקום לחוויה משפחתית-אינטימית לכן כאשר מתכננים מטבח פנים, מחפשים את הדינמיקה המשפחתית, כך שהמטבח יהווה מקום נוח לכל אחד בנפרד וגם לכולם ביחד.

מטבח חוץ, לעומת זאת, אמור לספק חוויה אחרת לגמרי. זהו המקום לחוויית אירוח של חברים ובני המשפחה המורחבת, של בילוי משותף. חוויה טבעית יותר, מיסטית אם תרצו, כזו המתקשרת בתת המודע שלנו לעבר הקדום, בו החיים התנהלו יותר מחוץ לבית מאשר בתוכו.

מאחר וכך, ההתייחסות האדריכלית לשני המטבחים תהיה שונה. בתכנון מטבח פנים, ההתייחסות אליו תהיה כאל חלל קבוע המחבר בין כולם. מקום המשלב את כל הפונקציות שאנו צריכים, כולל בישול והכנת האוכל, אחסון מזון וכלים, וכלי ניקוי כמו מדיח הכלים ופח האשפה.

מטבח החוץ, בשונה ממנו, הינו מטבח זמני יותר, מודולרי, המתאים את עצמו לצרכים השונים. אין צורך בקולט אדים במטבח חוץ, אין צורך במיקרוגל, במדיח כלים ובמזווה. באופן טבעי, הפונקציה העיקרית שסביבו הוא ייבנה תהיה אפשרויות הכנת האוכל.  לכן, כאשר מתכננים מטבח חוץ, חשוב לקחת בחשבון מה אתם רוצים להכין בחוץ ואיזה מכשירים אתם רוצים שישתלבו בו: גריל, מקרר, צ'יפסר, מתקני הקפצת ירקות, טאבון, מבער, מגירת חימום המאפשרת לשמור על הבשר המוכן חם כאשר קצב האכילה בשולחן מאט, מערכת סטריאו ושמע מוגנת מים, ארגזי קרח ומשקאות ועוד.

American Outdoor Grills - Coastroad
American Outdoor Grills – Coastroad

תשתיות מטבח חוץ

לאחר תכנון המטבח יש חשיבות לתשתית עליה תקימו את המטבח בפועל. ראשית, חשוב להתייחס למיקום המטבח. יש להקפיד שהוא לא יהיה קרוב מדי לאזור האירוח, כדי שהעשן ריחות מהכנת האוכל לא יפריעו לאורחים. עם זאת, חשוב שמטבח החוץ לא יהיה רחוק מדי כך שמי שמבשל ימצא בקשר עין עם הסועדים, ממש כמו במטב הפנים, הנעשה כיום פעמים רבות בחלל יחד עם הסלון ו/או פינת האוכל.

תאורה וחשמל

יש להקפיד שהמקום בו שוכן מטבח החוץ יהיה מוצל בשעות היום בקיץ ומואר בשעות הלילה לשמש את אלו
המכינים את האוכל ואת הסועדים. תשתית החשמל מוטב שתהיה מחוברת לתשתיות החשמל הביתית, אך אין צורך בחיבור תלת-פאזי שכן מוצרי החשמל במטבח החוץ אינם כוללים מכשירים זוללי חשמל.

את מערכת התאורה אנו מתכננים לשני שימושים. האחד – לתאורה מכוונת שמאפשרת למפעיל עבודה נוחה ושליטה במידת הצלייה ושימוש השני- תאורה כללית המבטיחה נוחות והנאה לעיצוב נאה ניתן לשלב תאורה מתחת לדלפק, תאורת גן או תאורה מכוונת דקורטיבית.
במטבח חוץ חשוב לשלב גם שקעים לשרות. למקרר וכיריים חשמליים נדרשת מערכת תומכת. אולם חשוב לשלב גם מספר שקעים ליד המשטח, המאפשרים הפעלה של צרכנים ניידים כמו מאוורר שולחני, מיחם למים חמים, מערכת להשמעת מוזיקה, ועוד.

Orange Trio Napoleon Grills
Orange Trio Napoleon Grills

נקודת גז

במידה ואתם עתידים להשתמש בגז במטבח החוץ – בין אם בכיריים ובן אם בגריל – חשוב לשלב חיבור לתשתית הגז הביתית. במידה ואתם מתקינים בלון גז ייעודי למטבח חשוב שההתקנה תעשה על ידי חברה מוסמכת בהתאם לתו התקן הישראלי.


נקודת מים

כל מטבח באשר הוא נדרש לנקודת מים. שילוב של כיור וברז במטבח חיצוני הופך את המטבח למקום נוח ויעיל. שוב אין צורך להיכנס למטבח בתוך הבית בכדי לשטוף ידיים וכלים. מים זורמים מאפשרים להוציא את הבישול החוצה. אפשר לומר שאחרי הגריל, הברז והכיור הם האביזרים החיוניים ביותר במטבח חיצוני.
כמובן שכיור וברז העומדים בחוץ חייבים להתמודד עם תנאים של שמש וגשם. לשם כך נהוג להשתמש בברזים עשויים מפלסטיק איכותי, ולא ממתכת העשויה להחליד.

מומלץ לשלב כיור של חרסה בכדי להבטיח עמידות לאורך זמן ניתן גם להשתמש בכיור נירוסטה (כיורים יצוקים אינם עמידים בשמש). חשוב לוודא שהכיור מחובר לתשתית הביוב ואינו מרטיב ומלכלך את כל סביבתו.


חיפוי רצפה

כדי שלמבשלים יהיה נוח לעבוד, חשוב להתקין רצפה שתהיה נוחה לעומדים עליה ועמידה בפני תנאי מזג האוויר. מומלץ להתקין רצפת בטון או בטון מוחלק אותו אפשר לצבוע בצבעים שונים. עם זאת, בהתאם לעיצוב הכללי של הגן אפשר ליצור את רצפת מטבח החוץ, תוך שילוב של מרצפות מסוגים שונים, המתאימות לסביבה זו.


Coal
Coal

עיצוב

אופי השימוש במטבח החוץ ישפיע גם על העיצוב. ככל שמדובר במטבח פעיל יותר וגדול יותר, חשוב לבחון היטב כיצד לשלב את המטבח בדרך שתשתלב עם העיצוב החיצוני בצורה פסטורלית וזורמת. בכל מקרה, רצוי להיעזר במעצב גינות טוב או אדריכל עם ניסיון מעשי באירוח בגינה, במטרה לתכנן נכון את המטבח החיצוני.

הפרסום שלך יכול להיות כאן!

עוד כתבות

מילון מושגים מא׳ ועד ת׳
מתכננים לעצב מטבח חדש, שפת המטבח נשמעת לכם זרה ולא מוכרת, כמו בהרבהתחומים בחיים ישנם מושגים...
מינימליזם בלופט יוקרתי באתונה
רוני רבינו הלופט ממוקם ברובע מגורים יוקרתי, בחלקו הצפוני של המרכז ההיסטורי של אתונה ונקרא "קאזה...
הווילה המדהימה אותה עיצב המעצב האיטלקי מרטיני באגם מישגן
רוני רבינוהמבנה הארכיטקטוני של הבניין מכיל רמזים קולוניאליים וויקטוריאניים קלאסיים בו זמנית. זהו בית בהיר במיוחד שעומד...
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז בעיצוב אדריכלי Vudafieri-Saverino Partners ממילאנו, החלל החדש של La Maison...