בואו לעקוב אחרינו

החיים שאחרי זאהה

שיתוף הפוסט

כשלוש שנים לאחר מותה של האדריכלית החשובה בעולם, זאהה חדיד, והמשרד שהקימה עדיין חי, נושם וממשיך להתרחב. מסע בין אדריכלות דיגיטלית, צורות גיאומטריות ייחודיות וחזון אחד שמוכיח כי מותגים יכולים (אולי) להיות על זמניים

ליאור פרג'

צילומים: Courtesy of Zaha Hadid Architects

האדריכלית הבריטית ממוצא עיראקי זאהה חדיד היא ללא ספק אחד השמות הבולטים בעולם האדריכלות והעיצוב. היא גם האישה המשפיעה ביותר בתחום – מה שלא מובן מאליו בעולם שבאופן מסורתי, כך נהוג לחשוב, נשלט על ידי גברים (היבט שחדיד עצמה יצאה נגדו לא פעם, בסגנון הסוער המזוהה איתה).

זאהה חדיד. צילום: Dmitry Ternovoy

"שאנל של האדריכלות" אחראית למבנים בעלי עיצוב פורץ דרך, בעיקר בנופים אורבניים ובמדינות לא מערביות. כמה מיצירות המופת שלה הן בית האופרה בגואנגז'ו שבסין, מרכז חיידר אלייבא לאומנות בבאקו, מרכז השחייה והחתירה של אולימפיאדת לונדון 2012, איצטדיון הכדורגל אל וואקרח בקטאר, מוזיאון האומנות העכשווית MAXXI ברומא, גשר שייח זייד באבו דאבי, מתחם הקניות, הפנאי והמשרדים גלקסי סוהו בבייג'ינג ועוד. מה שמעניין לא פחות הוא שבהרבה מאוד מקרים החזון של חדיד נשאר על הנייר, עם פרויקטים שתוכננו לפרטי פרטים אבל לא יצאו לפועל מסיבות שונות. הדבר לא פגע במוניטין שלה, ויש שיאמרו שאפילו הגדיל אותו. חלק מהפרסים בהם זכתה במהלך השנים היו על מבנים שלא נבנו מעולם.

חדיד היא האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות. היא קיבלה תואר אבירות על תרומתה לתחום, ומוסד המלוכה הבריטי העניק לה את פרס RIBA, מדליית הזהב לאדריכלים. עליית המוניטין שלה במהלך השנים השפיעה כמובן על הפן המסחרי של עבודותיה. בעוד שבתחילת הדרך הפרויקטים שלה לא הצליחו להניב רווחים כלכליים, עם הזמן ניכסה לעצמה חדיד פרויקטים יוקרתיים בתקציבי ענק, כולל עבור עשירי העולם. במהלך השנים נוספה לדמות שלה מסתוריות. חדיד מעולם לא נישאה או הקימה משפחה, אולי עקב ההתמסרות המוחלטת שלה למקצוע. "זו לא עבודה שעושים מתשע עד חמש", אמרה בראיון ל-Guardian הבריטי. "באדריכלות חשוב שתהיה רציפות. אי אפשר פשוט להתחבר ולהתנתק בלחיצת כפתור". זו אולי הסיבה לכך שלאחר מותה, החלק הארי של העיזבון שהותירה – המוערך בכ-67 מיליון פאונד – נשמר בנאמנות למטרות שונות, דוגמת קרן חינוך לאדריכלות על שמה. שותפה העסקי וארבעת אחייניה קיבלו סכומים צנועים יחסית של 500,000 פאונד ו-1.7 מיליון פאונד, בהתאמה.

כשהמחשב בורא צורות חדשות

שורשיה של חדיד נעוצים בסגנון הדה-קונסטרוקטיביזם, אך עם השנים היא הפכה למזוהה בעיקר עם האדריכלות הדיגיטלית. בזכות השימוש בתוכנות ממוחשבות ובטכנולוגיות חדישות, לעיתים פורצות דרך, הצליחה חדיד לטפח במהלך השנים סגנון ייחודי המזוהה עימה. סימן ההיכר העיקרי שלה הוא העיצוב המבוסס על קווים עגולים וצורות בלתי סימטריות, שחוזר ברבות מעבודותיה (יש שיאמרו באופן מוגזם ומעט קלישאתי). חדיד יצאה נגד הקו האדריכלי האירופי השמרני, על צורותיו הסטנדרטיות, ודגלה בצורות מעוקלות, שנראות לעיתים כאילו הגיעו מהחלל או מהעתיד הרחוק. חדיד סיימה תואר במתמטיקה לפני שפנתה ללימוד אדריכלות, ונהוג לחשוב שהרקע שלה בתחום תורם לעיסוק שלה בצורות ובזוויות בלתי אפשריות. הצורות המורכבות הן בנוסף תוצר של דמיון רחב יריעה וכישרון עצום, אבל נראה שהפלא הזה לא יכול היה להתקיים אלמלא השליטה המוחלטת של חדיד וצוותה בגרפיקת מחשב ובתוכנות עיצוב.

הקו העיצובי בולט כמעט בכל פרויקט מבית היוצר של משרד Zaha Hadid Architects, שהוקם בלונדון ב-1980, בין אם מבנים ובין אם פריטים דוגמת כלי רכב, רהיטים, כלי בית, כלי מטבח, פריטי אופנה ועוד. בתחום עיצוב המטבחים אחראית חדיד למספר מצומצם של פרויקטים, לרבות אי שתכננה עבור חברת Boffi האיטלקית וה-Z Island העתידני עבור Dupont. עבודות רבות עוצבו כך שידמו צורות טבעיות שעברו טרנספורמציה עם השנים עקב תלאות הטבע וההשפעות של מים, רוח, חול וכדומה. בחלק מהעבודות התעמתה חדיד מול חוקי הטבע, למשל כוח הכבידה.

"הרוח של חדיד ממשיכה לחיות"

זאהה חדיד נפטרה ב-2016 באופן פתאומי מהתקף לב. משרדה נשאר עם המסורת שהיא השאירה, פרויקטים בתכנונה שקרמו עור וגידים לאחר מותה ועיצובים חדשים שמנסים להתבסס על ה-DNA שלה. במודעת האבל שפירסם משרדה נכתב כי חדיד עסקה בקשר שבין אדריכלות, נוף וגיאולוגיה, תוך שהיא מנכסת לצורך העיצוב את מיטב הטכנולוגיות ויוצרת צורות אדריכליות דינמיות ולעיתים ייחודיות. השאלה העולה היא האם "רוחה ממשיכה לחיות דרך עבודתה במשרד שלה", כפי שתיאר אחד האדירכלים במשרד לאחר מותה, או שמא נוצר בו חור שחור שיהיה קשה עד בלתי אפשרי למלא?

משרד Zaha Hadid Architects פועל כיום בכ-45 מדינות ברחבי העולם ומנהל כמעט 1,000 פרויקטים. אפשר לטעון שבמידה מסוימת המשרד רק הגדיל מאז מותה של חדיד את פעילותו. חלק מהפרויקטים שלא הספיקה חדיד להשלים יצאו לפועל מאז מותה, למשל נמל התעופה המפואר דאשינג בבייג'ין. בשנים האחרונות נראה שהמשרד הרחיב את עיסוקו בעולם המטבח, בדגש על כלי מטבח ואקססוריז. "בכל עיצוב חדש בקולקציה, המשרד ממשיך את המתודולוגיה ותהליך העבודה פורצי הדרך של חדיד", נכתב עם השקת קולקציית המטבח של המשרד השנה. "הקולקציה משתפת בו זמנית את סיפורה של חדיד וחשיבות הדיאלוג של העיצוב המודרני". וודי יאו, ממנהלי החברה, הוסיף: "החוזק של הקולקציה נעוץ ביכולת שלנו לפרש את הסטנדרטי לדבר מה בלתי צפוי. בעת שעיצבה אובייקטים, חדיד מעולם לא נכפתה על ידי כל שימוש מוגדר או קונטקסט מרחבי. אנחנו ממשיכים בגישה הזו".

המשרד ניצב כיום בפני דילמה לא קטנה: עד כמה לברוא את עצמו מחדש לאחר מות המייסדת והרוח החיה בו. נראה ששינוי מסוים בהחלט בפתח. "לא איבדנו ולו לקוח אחד לאחר מותה של זאהה חדיד, אולם הדבר הקשה ביותֳר להחליף הוא את הכוכבות שלה כאייקון תרבותי", אמר המנהל הנוכחי של המשרד, פטריק שומאכר. הוא אף ציין שהתכנון הוא להגות למשרד שם חדש, שאינו כולל את שמה של חדיד אבל מייצג את "הכיוון היצירתי הכללי והשאיפה". מעניין יהיה לראות האם טביעת האצבע של האדריכלית החשובה ביותר בעולם תמשיך ללוות את המשרד שהיא הקימה גם ביצירות הבאות שלו, או שמא יבחרו אנשיו לפנות לכיוונים אחרים לגמרי.

הפרסום שלך יכול להיות כאן!

עוד כתבות

מילון מושגים מא׳ ועד ת׳
מתכננים לעצב מטבח חדש, שפת המטבח נשמעת לכם זרה ולא מוכרת, כמו בהרבהתחומים בחיים ישנם מושגים...
מינימליזם בלופט יוקרתי באתונה
רוני רבינו הלופט ממוקם ברובע מגורים יוקרתי, בחלקו הצפוני של המרכז ההיסטורי של אתונה ונקרא "קאזה...
הווילה המדהימה אותה עיצב המעצב האיטלקי מרטיני באגם מישגן
רוני רבינוהמבנה הארכיטקטוני של הבניין מכיל רמזים קולוניאליים וויקטוריאניים קלאסיים בו זמנית. זהו בית בהיר במיוחד שעומד...
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז בעיצוב אדריכלי Vudafieri-Saverino Partners ממילאנו, החלל החדש של La Maison...