בואו לעקוב אחרינו

חם בעולם המקררים

שיתוף הפוסט

הקיבולת, הגודל, מספר הדלתות, שיטת הקירור, צריכת החשמל וכמובן שגם המראה החיצוני..

כל מה שחשוב לקחת בחשבון בעת רכישת והתאמת מקרר, המכשיר החשמלי שהמטבח פשוט לא יכול לתפקד בלעדיו

אסנת גזית

צילומים: יצרן

לדעת רוב האנשים מקרר הוא ה-מכשיר החשמלי החשוב ביותר במטבח. כל תקלה בו, אפילו לפרק זמן מינימלי, גורמת לפאניקה רבתי בקרב בני הבית, משבשת את ההתנהלות השוטפת ועלולה לפגוע במוצרי המזון המאוחסנים בתוכו. מקררים כיום הם לא רק מוצר צריכה בסיסי, אלא עולם ומלואו. הם לובשים שלל צורות, מגלמים בתוכם את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיש ומציעים אפשרויות התאמה לצרכים ולתרבות המזון המתפתחת לנגד עינינו. בנוסף, המקררים מהווים משתנים משמעותיים מאוד במשוואה האסתטית של המטבח כיום. איך תבחרו מקרר שיעשה את עבודתו היטב ושיתאים לכם באופן מלא מבחינה פונקציונלית ואסתטית.

 

המאפיינים הטכניים של המקרר
פרמטר הנפח של המקרר, הידוע בתור "קיבולת", קובע למעשה כמה הוא יכול להכיל. ניתן למצוא מקררים בנפחים הנעים לרוב מכ-40 ליטר (מיני מקרר) ועד לכ-800 ליטר, כאשר החלוקה המקובלת של החללים האלה היא בין נפח תא ההקפאה לנפח תא המזון. נפח גדול "מדי" של המקרר צפוי להביא לבזבוז יקר של אנרגיה ולהוצאה כספית גבוהה בעת הרכישה והתפעול. מנגד, במקרר קטן "מדי" אתם עלולים להתקשות למצוא מקום למוצרים השונים ולהשקיע מאמצים רבים בהוצאת, בהכנסת, בסידור ולעיתים גם במעיכת מוצרי מזון כדי לפנות מקום במקרר. בדקו תמיד אם נפח המקרר המוצג לכם בחנות הוא נפח הברוטו (חיצוני) או נפח האחסון (פנימי), כאשר מה שחשוב לנו הוא בעיקר נפח האחסון. "שיטת מצליח" נפוצה היא ניסיון להדגיש את הנפח החיצוני של המקרר, בעוד שבפועל נפח האחסון לשימוש הצרכן מצומצם משמעותית.

מספר המשתמשים במקרר ודפוסי השימוש הם הפרמטרים העיקריים המשפיעים על הבחירה. מרבית המשפחות רוכשות מקררים שנפחם נע בין 500 ל-700 ליטר, אך צעירים החיים בגפם או משרדים עשויים להסתפק במקרר בעל נפח קטן יותר. את הצרכים ניתן להגדיר בהתאם לאופני השימוש הקיימים או הצפויים בשנים הקרובות. תמיד מומלץ לקחת מקדם ביטחון של מספר ליטרים בבחירת נפח המקרר.

על פניו נראה שמקרר בעל נפח משמעותי יהיה גדול מימדים, אם כי זהו לא מדע מדויק. יש מקררים המצוידים בטכנולוגיה מתקדמת ובחומרי בידוד ה"מגדילים" את הנפח בלי שנדרשת הרחבה משמעותית של המידות החיצוניות. בנוסף המקרר יכול להיות רחב אך לא עמוק, או להיפך. כך או כך כדאי להתחשב בגודל החלל ורכיבי המטבח האחרים, תוך השארת מרווח אוורור של כ-3-5 ס"מ בצדדים ועד לכ-15 ס"מ מאחורי המקרר.

Whirpool

דלתות

מספר דלתות המקרר משפיע על גודלו, מקום האחסון ונוחות השימוש. בעבר כללו מרבית המקררים שתי דלתות הניצבות זו מעל זו, כאשר העליונה פותחת את המקפיא והתחתונה את תא הקירור. גם כיום יש את החלוקה הקלאסית הזו, אך לצידה חלוקה הפוכה בה המקפיא בתא התחתון ותא קירור בעליון. לכל בחירה יתרונות משלה: לדוגמא, מקרר בו המקפיא נמצא בתא העליון יתאים לאנשים שמשתמשים רבות בתא ההקפאה ומגיע עם תג מחיר נוח יחסית, אך יש אנשים שהוא פחות נוח עבורם. סוג פופולארי הוא מקררי "דלת לצד דלת" ((Side by Side בהם שתי הדלתות נמצאות זו לצד זו: תא הקירור בצד ימין והמקפיא בשמאל.

קיימים מקררים בעלי שלוש או ארבע דלתות, המחולקות באופנים שונים לתאי קירור והקפאה. בדרך כלל מספר גדול של דלתות יצביע על נפח אחסון גדול (בעיקר של מוצרים קפואים) וממשק טכנולוגי מתקדם, אך מצד שני על צריכת חשמל ומחירים גבוהים.

Samsung

שיטת הקירור
המקררים פועלים על בסיס טכנולוגיות שונות. ליתר דיוק, מדובר בשתי טכנולוגיות עיקריות. הטכנולוגיה הראשונה והמתקדמת יותר היא No Frost – טכנולוגיית קירור יבש, אשר בה המדחס מזרים אוויר קר ויבש ואינו יוצר קרח, כך שאין צורך בהפשרה. הטכנולוגיה השנייה הינה טכנולוגיית ,Deep Frost שבמסגרתה האוויר קר ולח יותר ויוצר שכבת קרח בתוך המקפיא ובחלקו הפנימי של גב המקרר, אותה יש להקפיא מדי תקופה. טכנולוגיית ה"נו-פרוסט" היא הפופולארית היום, למרות שמחיר המקררים המשתייכים אליה גבוה בהתאם.

ישנן טכנולוגיות נוספות שמטרתן לשכלל ולשדרג את פעילות המקרר, לרבות מערכת בקרה אלקטרונית, ממשק קירור אנטי-בקטריאלי באמצעות יונים שליליים, טכנולוגיות לפיזור אחיד של קור בחלקי המקרר או תאי קירור מהירים בעלי טמפרטורה נמוכה יותר מיתר המקרר.

צריכת אנרגיה וחיסכון בחשמל
צריכת האנרגיה היא פן נוסף וחשוב במקררים נובע מהטכנולוגיה, גם אם יש שיטענו שההשפעה שלו היא בעיקר סביבתית ופחות כלכלית. למרות שרוב המקררים חסכוניים פי כמה כיום בהשוואה לעבר, עדיין תמצאו הבדלים ביניהם: החל מ-A (מינימום אנרגיה) ועד ל-G (מקרר "בזבזני"). צריכת החשמל מושפעת מפרמטרים רבים של המקרר ומסוגו: לדוגמא מקרר בעל תא הקפאה עליון הוא לרוב חסכוני יותר.

יש לזכור שכל מקרר נושא תווית מיוחדת הקובעת את רמת צריכת האנרגיה שלו ולשים לב לדירוג האנרגטי של המקרר ביחס לגודלו: ככל שהמקרר בעל נפח גדול יותר, כך חשובה היעילות האנרגטית שלו. מלבד מדי צריכת האנרגיה, מקררים המצוידים במדחסים שפועלים בטכנולוגיית "אינוורטר" הינם חסכוניים יותר בצריכת החשמל בשיעור של כ-30% בהשוואה למדחס רגיל. מקררים היברידיים, הנודעים בזכות בקרת הטמפרטורה המדויקת שלהם, חסכוניים אף הם. טכנולוגיה חדשה נוספת בתחום החיסכון באנרגיה היא הימצאותם של כרטיסי זיכרון במקרר, הלומדים את הרגלי פתיחת המקרר ומווסתים בהתאם לכך את הטמפרטורה הפנימית. התוצאה היא שמירה על טריות המזון לאורך זמן.

Gaggenau

סגנון ועיצוב
לאור העובדה כי מדובר במכשיר חשמלי גדול במיוחד, למראה המקרר השפעה משמעותית על החלל בו הוא נמצא. תכנון המטבח מתחיל לא פעם מהמקרר, ועל פיו ממשיכים בקו העיצובי של סגנון ארונות המטבח ושאר המוצרים הנלווים. בהתאם לכך תמצאו מבחר גדול של עיצובים, צבעים וסגנונות של מקררים, שרק גדל עם השנים. הצבעים הפופולאריים הם נירוסטה, לבן ובז', אך ישנם מקררים בצבעים שונים ומגוונים. רובם מגיעים בסגנון מודרני, אולם בשנים האחרונות עלה הביקוש למקררים במראה רטרו, המזכיר את המראה העיצובי של שנות ה-50 וה-60.

חידושים עיצוביים נוספים הינם חיפויים, ציפויים והדפסים שונים על גבי המקרר, שמחליפים את המראה המסורתי ויכולים להכניס מעט "חיים" לחלל. יצירות אמנות שלמות, פרחים ועלים בשלל גוונים מרהיבים, גיבורי על או אפילו תמונות משפחתיות הם חלק מהאפשרויות המוצעות כיום. גמישות קיימת אף היא, בין השאר בדמותם של מקררים הכוללים על גביהם טפט להחלפה פשוטה ומהירה.

בכל הקשור לשילוב המקרר במטבח, החלוקה היא לשני סוגים. הראשון והשכיח יותר הוא מקרר עצמאי ((Free Standing, שאינו משתלב בארונות המטבח בשום צורה אלא עומד בפני עצמו ומתבלט בחלל, כך שיש גמישות מלאה במיקום שלו במטבח. מקרר אינטגרלי (Built-In), הסוג השני, מתמזג באופן מלא עם קו הארונות ויוצר מראה מטבח הרמוני. המקרר האינטגרלי הוא רחב בהשוואה למקרר העצמאי, אך מנגד עמוק פחות עקב הצורך "ליישר קו" עם ארונות המטבח. מבחינה כלכלית הוא יקר יותר,  מה גם שהוא מורכב להתקנה ומערים קשיים בעת מעבר דירה.

Gorenje

הרבה יותר ממקרר
השמיים הם הגבול מבחינת האופציות המתקדמות של המקררים, כאשר הצפי הוא שמקרר משוכלל יהיה כמובן יקר יותר. תמצאו היום מקררים שהופכים לכלי בידור ופנאי של ממש, למשל מקרר עם מסך LCD המציג את תכולת המקרר, מתכונים לבחירה, תמונות מהאוסף המשפחתי או אפילו את המוצג בטלוויזיה הביתית החכמה. מנגנונים אחרים שעשויים להיות מועילים הם פיקוד שבת אוטומטי, זמזם המתריע על דלת שנותרה פתוחה ועוד. יש מגוון מתקנים משלימים למקרר שיכולים להשתלב בתפעול המטבח המשפחתי, דוגמת מתקנים לייצור קוביות קרח, התקן "קיוסק" עם ברז מים קרים, מתקן לבקבוקי שתייה ועוד.

הפרסום שלך יכול להיות כאן!

עוד כתבות

מילון מושגים מא׳ ועד ת׳
מתכננים לעצב מטבח חדש, שפת המטבח נשמעת לכם זרה ולא מוכרת, כמו בהרבהתחומים בחיים ישנם מושגים...
מינימליזם בלופט יוקרתי באתונה
רוני רבינו הלופט ממוקם ברובע מגורים יוקרתי, בחלקו הצפוני של המרכז ההיסטורי של אתונה ונקרא "קאזה...
הווילה המדהימה אותה עיצב המעצב האיטלקי מרטיני באגם מישגן
רוני רבינוהמבנה הארכיטקטוני של הבניין מכיל רמזים קולוניאליים וויקטוריאניים קלאסיים בו זמנית. זהו בית בהיר במיוחד שעומד...
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז בעיצוב אדריכלי Vudafieri-Saverino Partners ממילאנו, החלל החדש של La Maison...