בואו לעקוב אחרינו

החלל המרכזי בבית

שיתוף הפוסט

מה מפריד ביניכם לבין "מטבח החלומות"? מעל הכל היכרות עם חוקי המשחק העיקריים, חומרי הגלם, המגמות המשמעותיות כיום ודרכי ההתנהלות הרצויות מול הגורמים השונים בשדה המשחק.

מדריך מקיף שיספק תשובות לכל השאלות שחשבתם לשאול, ובעיקר – יסייע לכם להפוך את החלל החשוב ביותר בבית לפונקציונלי, לאסתטי ולאידיאלי עבורכם

רוני אלמוג
צילומים: יצרן

העובדות מראות שהישראלי הממוצע מחליף מטבח אחת לכ-10-15 שנה, כאשר זוהי לרוב ההוצאה החיונית הגבוהה ביותר בבית והשלישית בגודלה באופן כללי (אחרי הדירה והרכב). המטבח הוא הלב הפועם של כל בית, בארץ ובעולם, כך שההחלטה על רכישתו משמעותית. יש במטבח ערב רב של פריטים, שאמורים להשתלב יחדיו בהרמוניה עיצובית מושלמת.

בשל מורכבות המטבח וריבוי המערכות בו, מומלץ להתחיל בתכנונו מוקדם ככל האפשר – וזה נכון הן במקרה של בנייה והן בשיפוצים. תכנון מוקדם יעשה את החיים שלכם פשוטים יותר, יגדיל את אופציות התכנון ויאפשר חיסכון משמעותי בעלויות. יש לקחת בחשבון אלמנטים מגבילים במבנה, כגון תקרות מונמכות או עמודי בטון שאין לגעת בהם, כדי שבעת הקמת המטבח לא יתברר שאין אפשרות להשלימו כמתוכנן.

עלות כלכלית ותכנון

התקציב הוא הנקודה הראשונה והחשובה ביותר שעליכם לברר. בדקו מהו הסכום המקסימלי אותו אתם יכולים להקצות למטבח ויידעו את הגורם המעצב בתיקרת התקציב. חלקו את התקציב בין נגרות ארונות המטבח ותכולתם הפנימית (המדפים הנשלפים, הסלסלות, המתקנים הפינתיים וכדומה) לבין הציוד הנלווה: משטח העבודה ואביזריו, מכשירים חשמליים, כיור, ברזים, כיריים ועוד. במטבח חדש החלוקה בין הנגרות לציוד שווה פעמים רבות, אך במטבח משופץ ייתכן יחס שונה משום שחלק מהציוד קיים וההשקעה העיקרית תהיה בנגרות.

ההיגיון העומד מאחורי החלוקה התקציבית הוא עלות ההוצאה העלולה להיגרם בעת חידוש או החלפת פריט: עלות החלפת מכשיר חשמלי למשל אינה כרוכה בשינוי תשתית, ולכן עלותה נמוכה בהרבה מהחלפת ארון מטבח לדוגמא. זכרו שמחיר המטבח יהיה לרוב לפי מטר אורך, כשאלמנטים שאינם סטנדרטיים דוגמת מגירות או פרזול מיוחד מעלים את המחיר.

תכנון נכון מתייחס לצרכים הספציפיים של בעלי הבית. בין הגורמים שיש לקחת בחשבון ניתן להזכיר את מספר הנפשות, הגילאים של בני הבית (למשל בטיחות או הימנעות מצבעים בהירים בבתים עם פעוטות), הרגלי הבישול והקניות של בני הבית, מאפייני המשתמשים (גובה, מגבלות פיזיות) וכן הלאה. קחו בחשבון שינויים צפויים בתא המשפחתי, כמו הרחבת המשפחה, יציאתם של ילדים בוגרים לחיים עצמאיים ועוד. בכל מקרה מומלץ לבחור מטבחים מחומרים איכותיים שיחזיקו יותר זמן, גם אם המחיר הראשוני שלהם גבוה יותר.

Rational Einbaukuechen

המגמות הנוכחיות

ניתן להצביע על כמה מגמות החולשות על מטבחים כיום. הראשונה מהווה מפגש בין הקדמה הטכנולוגית לבין הרצון ההולך וגובר להתבססות על מלאכות יד מסורתיות. בעת הנוכחית קיים מחסור ממשי במשאבים טבעיים, והחשיבה האקולוגית מאפיינת את ענף המטבחים יותר מאי פעם. התוצאה היא האפשרות העומדת כיום לייצור חומרים סינתטיים (חומרים אקריליים, פולימריים, פורמייקות ועוד) המדמים באופן מושלם את המראה, המרקם והתחושה של החומר הטבעי, תוך התבססות על טכנולוגיה מתקדמת. החומרים החדשים הם בעלי מראה אסתטי מרשים, זולים משמעותית בהשוואה לחומרים הטבעיים, עמידים במיוחד ומגיעים בגימורים שונים. התוצאה היא "דור חדש" של חומרים מתקדמים, שקשה ולעיתים בלתי אפשרי להבחין בהבדלים הקיימים בין הטבעי למלאכותי. יש מקרים בהם החומרים המלאכותיים אף עולים על המקור.

מגמה מרכזית אחרת היא "טוטאל דיזיין", ומשמעותה היא יצירה של שפה עיצובית אחידה בחלל המטבח בפרט והבית בכלל. שילובים של חומרים, גוונים, גימורים וטקסטורות, ובעיקר חיבור הרמוני ביניהם (שיכול להיות בצורה אחידה אבל גם מנוגדת), עשוי ליצור שלם אסתטי הגדול מסך החלקים שלו. הדבר משתלב עם המגמה המקובלת של יצירת חלל פתוח של המטבח והסלון, שמלווה אותנו מזה שנים.

לכך ניתן להוסיף את העובדה שהישראלים ידועים בחיפוש שלהם אחר החידושים, מה שמביא ל"אורך חיים" קצר משמעותית של מטבחים ושל רהיטים בישראל בהשוואה למדינות אירופה. מגמה מקבילה היא האצת קצב השינויים החלים בתחום, ברמת העיצוב, חומרי הגלם והטכנולוגיה, שמביאים לצורך לעקוב אחר השינויים ולהישאר מעודכנים. הצרכן הישראלי מוכן בהמשך לכך להשקיע מחשבה ומאמצים מרובים ביצירת המטבח, מה שבא לידי ביטוי למשל בהעדפה לרכוש את פריטי המטבח השונים בנפרד ולא כמטבח "קומפלט".

Rostelli

סוגי החומרים:

כתוצאה מהכתוב מעלה, ניתן למצוא כיום קטלוג רחב במיוחד של חומרים המשמשים לחיפוי רהיטים וקירות, ריצוף, ייצור חזיתות, משטחי עבודה, פתרונות דקורטיביים ועוד. כל משתמש או מעצב יכול למצוא את הפתרונות המתאימים לו ביותר, בין אם מעולם העץ או מעולם הטבע, חומרים מיוחדים או גימורים חלקים וכן הלאה. בין החומרי הגלם והגמר העיקריים:

1. עץ מלא

העץ מכיל כמות מים גדולה, ולכן עובר תהליכי ייבוש בכדי למנוע התרחבות או התכווצות בשינויי טמפרטורה. עץ מעובד מנוסר תחילה ואחר כך עובר תהליך ייבוש טבעי (עשוי להימשך מספר חודשים) או מלאכותי באמצעות תנורים (כ-72 שעות). לאחר ייבושו, מקציעים את העץ ללוחות בעובי של כ-2.5 ס"מ. סוגי העץ המשמשים לחזיתות מטבח הם אלון אדום או לבן, דובדבן, בוק ומייפל. לעתים רחוקות משתמשים בעצי טיק, מהגוני, אגוז ואורן.ד

2. לבידים (דיקט, סנדוויץ')

לבידים הם קילופי עץ גושני (מלא וטבעי) המונחים זה על גבי זה בכיוונים מנוגדים, שתי-וערב. דפי העץ מחוברים בתפירה או בהדבקה, כשחוזק הלביד תלוי במספר שכבות העץ ובעוביין, הנע בין 3 ל-40 מ"מ. מספר שכבות העץ תמיד אי-זוגי, כשהשכבות החיצוניות תהיינה בכיוון האורך. לבידים בעובי של עד 8 מ"מ מכונים דיקטים, ומעובי של 8 מ"מ ומעלה – סנדוויץ'. בתעשיית הלבידים משמשים עצי גבון, אוקומה, צפצפה ואורן. הלביד ידוע כחומר חזק ועמיד בתנאי לחות, מה שהופך אותו לנפוץ מאוד בתעשיית המטבחים.

Riva 1920
Riva 1920

3. שבבית

שבבית (סיבית) עשויה מנפולת השבבים הנוצרים בעת קילוף העץ בייצור הלבידים, שבבים הנאספים ונכבשים יחד עם דבק. לוחות השבבית עשויים שלוש שכבות, כששתי השכבות החיצוניות יוצרו משבבית עדינה כדי שפני השטח יהיו חלקים ונוחים להדבקה. השבבית עדיין תופסת נתח ניכר בתעשיית הדלתות, בזכות איכות ועמידות גבוהים ומחיר אטרקטיבי. קיים כיום בלבול מסוים בין מלמין לבין סיבית, כאשר בפועל לא מדובר באותם חומרים. המלמין הוא למעשה השכבה העליונה של הרהיט, הציפוי, כשגם כאן יש שימוש במיטב הטכנולוגיות ליצירת עיצובים וסגנונות מגוונים.

MDF, HDF. 4

לוחות סיבי העץ, ה-MDF, עשויים אף הם מנפולת תעשיית השבבים. כאן הייצור מורכב יותר וכולל שלבים של אידוי הסיבים, הוספת שרף, ייבוש ויציקה לתבנית בתהליך המשלב ואקום וכבישה דו-שלבית. לאחר ליטוש, מאפשרים פני השטח החלקים של ה-MDF צביעה או כיסוי וגימור ברמה גבוהה. משום שהלוח עשוי מקשה אחת, אפשר ליצור עליו תבליטים וחריטות עד לעומק של 6 מ"מ. הלוחות אינם רגישים לשינויי מזג האוויר ולפיכך לא יופיעו בקיעים בצבע. כיום משלבים בהם חומר בעל עמידות לחרקים המכיל גם מעכבי בעירה. למרות זאת, ה-MDF אינו עמיד בתנאי לחות קשים לאורך זמן.

בשנים האחרונות החל שימוש בחומר הקרוי HDF, הזהה כמעט בהרכבו ל MDF-אך נעשה בו שימוש בדבקים חזקים שאינם פולטים חומרים מסרטנים. בנוסף השבבים שמהם מכינים אותו הם מעצים שלא נכרתו במיוחד למטרה זו.

5. זכוכית

זכוכית היא חומר גלם פופולארי בשל מגוון יתרונות, דוגמת עמידות ואמינות, שילוב פשוט עם חומרים שונים, שמירה על צבע לאורך זמן, פשטות בניקוי ושלל אופציות עיצוביות. כיום אפשר לשלב בין סוגי זכוכית מגוונים, לרבות זכוכית שקופה, זכוכית חלקה, זכוכית בעלת טקסטורה מחוספסת וזכוכית מחוסמת. הזכוכית המחוסמת מוקשה בתהליך חימום הגורם להתפוררותה במקרי שבר, והיא בטיחותית ויקרה יחסית.

את הזכוכית אפשר לעבד באמצעות ליטוש פאזות, קידוח חורים ליצירת דוגמה או לשם חיבור, עיבוד צורני בדפנות כדוגמת ריקועים או גלים, צריבת חול אומנותית או צביעה. בטכנולוגיות העכשוויות ניתן להדפיס טקסטורות או אפילו תמונות אמנותיות על גבי זכוכית.

6. חומרים פולימריים

כאן אפשר למצוא חומרים כמו קוריאן העשוי תחמוצת אלומיניום, אקריל ומינרלים טבעיים. רכיבים אלה וטכניקת העיבוד הייחודית מקנים לחזיתות, למשטחים ולכיורים יצוקים מראה הומוגני ללא חיבורים נראים. הקוריאן קל לניקוי ואפשר ללטשו אחת למספר שנים כדי לחדש את מראהו. חומר נוסף בקטגוריה זו הוא פראפן, המגיע לרמת שקיפות של זכוכית צבועה אך אינו זקוק למסגרת כשמשתמשים בו כחזית. ככלל הפולימר משמש במידה רבה לדימוי צבע וליצירת מראה אחיד וחזק

Ilve

הציפויים

1. פורניר

קילוף של שכבת עץ גושני (מלא וטבעי) בעובי שבין 0.2 ל-0.8 מ"מ. הפורניר ניתן להדבקה על גבי בסיס לביד, MDF או שבבית. הוא משמר את יתרונות העץ הטבעי, אך לא מתעוות או נסדק. מה שכן, הפורניר רגיש לשינויי מזג אוויר ולכן נוהגים לצפות אותו בפוליטורות לכה או בייץ. כדי לקבל מראה יוקרתי יש להקפיד על דוגמת עץ החוזרת על עצמה, אם כי בלתי אפשרי לקבל דוגמאות זהות בכל רצועה.

2. פורמייקה

פורמייקה עשויה משכבות נייר לבן וחום על בסיס סיליקון, המעובדות בתהליך המשלב חום ולחץ. בכוחה של הפורמייקה להעניק את המראה והתחושה של שלל חומרים אחרים, לרבות עץ, שיש, בטון, דימויי בד ועוד. הפורמייקה קשיחה ועמידה נגד שריטות, רטיבות ואש. אפשר לרחוץ אותה והיא אינה דורשת טיפול מיוחד. פורמייקה דקה בעובי 0.5–0.6 מ"מ משמשת בעיקר לציפוי פנים הארון, ואילו בעובי של 1.2 מ"מ משמשת בעיקר לציפויים חיצוניים על גבי לוחותMDF , שבבית או לבד.

3. צבע

שני סוגי צביעה עיקריים קיימים בתחום החזיתות. צביעה אטומה על גבי MDF או לביד, וצביעה שקופה המיושמת על גבי פורניר או עץ גושני, על מנת שסיבי העץ ייראו מבעדה.

שילובים נפוצים של חומר וציפוי ליצירת דלתות מטבח:

דלתות עץ מלא רב/תלת שכבתי – הדלת עשויה במלואה מלוחות עץ המודבקים בלחץ ויוצרים פלטה אחידה. דלתות אלה עשויות לרוב משלוש שכבות של כ – 7 מ"מ, כשהלוח האמצעי הפוך בכיוון הסיבים במטרה להעניק לדלת עמידות נוספת בפני התעקמות.

סוג נוסף הוא דלתות מעץ מלא הבנויות כמסגרת היקפית הבנויה מארבעה לוחות המחוברים בזווית ישרה או בזווית של 45 מעלות. לפנים המסגרת מוכנסת מילואה מעץ או מפורניר, שבשל נטייתה להתרחב או להתכווץ בהתאם לתנאי הלחות ממוקמת במרחק 3 מ"מ מתוואי המסגרת הפנימי. דלתות עץ חייבות בציפוי שכבת מגן (לכה או בייץ). הסגנון יכול להיות פשוט אבל גם "כבד" יותר.

דלתות פורמייקה – מגוון הצבעים והדוגמאות הקיימים בפורמייקה כמעט אינסופי וכולל גימור חלק או מפוספס, מרקמים המחקים את הטבע, גימורים מטאליים ועוד. בעבר החומר נתפס כעממי משום שניסה לחקות את מראה העץ הטבעי. כיום עומדות דלתות הפורמייקה בפני עצמן ומציעות שלל יתרונות, כולל עמידות גבוהה בפני שריטות.

דלתות פוסט פורמינג – שיטת כיפוף לוח הבסיס עם ציפוי פורמייקה בעובי 8-0.5 מ"מ ליצירת פינות ודפנות עגולים בגימור מושלם. עיצוב זה נתפס היום כמיושן.

דלתות פוסט פורמינג מיוחדות – דלתות MDF מצופות פורמייקה המשופעות לארבעה כיוונים. אפשר לקבל את הדלת עם קנטים מעץ, הנותנים מראה של דלת מעץ מלא. גם דגם זה אינו אופנתי כיום.

דלתות פורמייקה תלת ממדיות – בעזרת טכנולוגיה ייחודית להגמשת הפורמייקה, מייצרים דלתותMDF עם אפשרות להבלטות והטבעות.

דלתות פורניר – מופיעות כדלתות מסגרת עץ עם מילואה פנימית העשויה דיקט או MDF ומצופה פורניר, או דלת העשויה יחידה אחת של דיקט או MDF ומצופה כולה פורניר. המראה המתקבל הוא של דלת עץ מלאה, אותה אפשר להשאיר בגוון הטבעי או לצבוע.

דלתות פולימר – הפולימר הינו יריעה של חומר דמוי פורמייקה ברמת גמישות גבוהה שמגיע במגוון צבעים וטקסטורות. בסיס הדלת עשוי MDF בו ניתן לבצע עיבודים וחריטות כיד הדמיון. את החזית המעובדת/חרוטה מצפים עם דבק מתאים ביריעת הפולימר בתהליך של כבישה חמה. לדלתות עמידות רבה בחום, לחות, שחיקה וחומרים כימיים.

דלתות זכוכית – כיום אפשר למצוא מטבחים שלמים הבנויים על דלתות זכוכית. שילוב הזכוכית כתחליף לדלת הרגילה מעניק מראה קליל ומאפשר יצירת אפקטים של תאורה וצבע. מלבד דלתות זכוכית מלאות, המורכבות כיחידה אחת, אפשר לשלב בין מסגרת עץ מלא למילואה מזכוכית או מילואה מזכוכית במסגרת אלומיניום. דלתות הזכוכית מצוידות בבולמי זעזועים ובמעצורים מיוחדים המונעים סדקים ושברים בעקבות טריקת הדלת.

דלתות מצופות נירוסטה – דלתות במראה התעשייתי הקר, שבו אפשר לשלב גם יחידות עץ, זכוכית או צבע. הנירוסטה היא מתכת בעלת טקסטורה חלקה, העוברת עיבוד מבריק או מט. מכיוון שטביעות אצבעות אינן ניכרות על הנירוסטה המוברשת, היא נחשבת לפרקטית בשימוש בחזיתות המטבח.

דלתות מצופות אלומיניום – לאלומיניום מראה חלק ונקי והוא בעל גימור מט משי. הוא אינו רגיש לטביעות אצבעות ולכן שימושי יותר מנירוסטה כחיפוי לכלל המטבח. ציפוי זה דק, קל, אינו רגיש למים ובעל עמידות בינונית לשריטות. מחירו יקר יחסית.

Scic

הפרסום שלך יכול להיות כאן!

עוד כתבות

מילון מושגים מא׳ ועד ת׳
מתכננים לעצב מטבח חדש, שפת המטבח נשמעת לכם זרה ולא מוכרת, כמו בהרבהתחומים בחיים ישנם מושגים...
מינימליזם בלופט יוקרתי באתונה
רוני רבינו הלופט ממוקם ברובע מגורים יוקרתי, בחלקו הצפוני של המרכז ההיסטורי של אתונה ונקרא "קאזה...
הווילה המדהימה אותה עיצב המעצב האיטלקי מרטיני באגם מישגן
רוני רבינוהמבנה הארכיטקטוני של הבניין מכיל רמזים קולוניאליים וויקטוריאניים קלאסיים בו זמנית. זהו בית בהיר במיוחד שעומד...
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז
Delvaux פותח בוטיק חדש בלב פריז בעיצוב אדריכלי Vudafieri-Saverino Partners ממילאנו, החלל החדש של La Maison...